15 november 2008

Hmm...

På förläggardagen för barn- och ungdomslitteratur tidigare i höst, pratade Eva Susso om sin nya ungdomsbok Jag såg honom först! som är den första av tre. Man får följa de tre vännerna Diana, Maja och Anisa, alla är huvudpersonen i varsin bok.
Det är tur att jag har hört Susso berätta sitt syfte med de här böckerna, och tur att hon verkar vara så sympatisk och smart, för annars hade jag nog inte alls förstått poängen. Eva Susso berättade om ett skrivarläger hon haft med tonårstjejer där alla fick ta med sin favoritbok och bokprata för de andra. Och böckerna som tagits med hade nästan uteslutande varit rosa och glittriga. Alltså drog Eva Susso slutsatsen att det finns många tjejer som läser sådana böcker, tjejer som kanske också läser väldigt mycket och därför har ett behov av mer sådan litteratur. För de tjejerna ville hon skriva de här böckerna. Som handlar om vanliga tjejer med vanliga problem, utan några allvarliga bekymmer. Det handlar mest om utseende och killar och intriger kompisar emellan. Ganska ytligt men säkert en realistisk skildring av många tonåringars liv.
Jag vet vad syftet med böckerna är och jag vet också att det inte alls är meningen att karaktärerna ska utvecklas och förändras. De är som de är. De har ett bra och tryggt liv, utan olyckor eller katastrofer. Ändå tycker jag att det blir lite väl tomt. Plågsamt tomt. Är det här verkligen allt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland läser man på bloggar kommentarer om "ungdomsböcker/romaner" som om det vore en genre som är litet sämre än "vuxenböcker/romaner". Jag vet att ni på Textappeal, liksom jag, verkligeninte går med på en sådan beskrivning.
Men, o, vad det är viktigt - just därför -att vi bibliotekarier berättar för tonåringar i alla åldrar om de ungdomsböcker som inte lånar ut sig själva. Inte helt nya böcker av författare som Gillian Cross eller Bjarne Reuter ...Eva Susso t ex har skrivit bättre böcker än den nya serien (som vi dock naturligtvis köper in till biblioteken. Men det är en annan sak)
tycker
Lena K E

Jennie sa...

Ja, jag frossar ju i ungdomsböcker och håller så klart med dig Lena, att genren absolut ska jämföras med vilken genre som helst. Många tycks fortfarande tro att författare skriver ungdomsböcker för att det är "lättare". Trist. I alla fall: jag håller med dig Moa om Sussos nya serie, att den är platt. Jag har ändå haft med den på de senaste bokpraten, och den lånas ju, just för att det är en sådan där bok som man kan läsa snabbt på en buss eller om man inte vill ha en tjock bok. Tycker den är helt okej, men som sagt utan substans.