14 november 2008

Bokstaven G

Ungefär en månad sen är jag med denna bokstav. Malin valde bokstaven G senast. Jag hoppar över litterär karaktär för jag kommer bara på Gandalf och lite mer påhittig än så tycker jag allt att jag borde vara.

Författare: Neil Gaiman. En stor favorit. Jag älskar hans fantasivärldar som ligger på gränsen till skräck. Som i fantastiska Neverwhere där det under jord finns ett Undre London, byggt av skuggor, vålnader och glömda saker. Eller American Gods där alla gudar som människor någonsin dyrkat samlas för att ta tillbaka sin svunna storhet. För att inte tala om hans underbara barnbok Coraline. Vackert, skrämmande och genialiskt.

Titel: Boken jag aldrig lyckas ta mig igenom, trots att jag verkligen misstänker att jag kommer gilla den: Gregorius av Bengt Ohlsson.

Inga kommentarer: