16 augusti 2008

Bokstaven T

*Malin* har valt bokstaven T den här veckan.
  • Jag väljer Göran Tunström som författare på T. Jag älskar Göran Tunström. Jag tycker att Juloratoriet och De heliga geograferna är bland det vackraste man kan läsa. Men ibland glömmer jag bort honom. Är det för att han är död och lite allmänt bortglömd just nu?
  • Bok blir Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood. Kanske världens bästa bok. Eller i alla fall en av dem. Dystopi. Framtidsskildring som gör att man ryser och svettas. Vackert och fruktansvärt.
  • Litterär gestalt blir självklart Toru Okada i Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami eftersom jag ännu inte kommit ur mitt Murakami-koma. Hur går man vidare efter att ha läst sådana fantastiska böcker? Var finns Kafka och Toru nu? Och hur hittar jag dem?

Inga kommentarer: