18 augusti 2008

Bokmärken















Bokmania efterfrågar bilder på bokmärken. Nu för tiden använder jag mest gamla kvitton, SJ- eller konsertbiljetter, men hittade i alla fall några gamla "riktiga" bokmärken som jag fått i present vid olika tillfällen. De har blivit kvar i gamla böcker som jag inte läst på länge. Jag hade ett fint med ett Stephen King-citat en gång i tiden: "Nightmares come after midnight" och en liten läskig demon bredvid, men det har försvunnit... Det med Jungfru Maria fick jag för säkert femton år sedan av min moster, det blå med det guldiga sädesaxet tror jag hängde med ett antikvariatköp och det till vänster är ett hemmagjort från en kompis. Välanvänt. Nu gillar jag nog Strindberg-bokmärket bäst. Han ser så sträng och fin ut, man vågar ju inte annat än läsa!

2 kommentarer:

Jennie sa...

Det är ju jättekul med bokmärken. Hade ju till och med en workshop med att göra egna bokmärken för barn. Använder dock heller aldrig "riktiga" bokmärken utan spårvagnskort etc. Däremot går jag och föfärar mig lite när vänner viker hundöron, fast de försvarar med att det ska synas att böcker är lästa. Man blir väl tillslut det man jobbar med...

Jennie sa...

Åh, kom på en sak till. Det är ju det roligaste att hitta små märken, lappar, små hemligheter i böckerna på biblioteket. Det är ju också bokmärken.