14 mars 2010

Mytserien - avslut

Jag hade hoppats hinna läsa en till av böckerna som ingår i Mytserien innan jag avslutar Bokmanias utmaning. Men jag tror att jag lägger ner för den här gången. Den förtrollade staden av Milton Hatoum har jag hemma men har alltså inte läst. Bokmania läste och recenserade den nyligen, det är det senaste bidraget i Mytserien och bygger på myten om Eldorado. Får se om jag läser innan jag lämnar tillbaka den till bibblan. Annars läste jag bara två böcker i serien; Tyngd av Jeanette Winterson och Flicka möter pojke av Ali Smith.

Tidigare har jag läst två andra böcker i serien. Klas Östergrens Orkanpartyt är en av mina favoritböcker. Jag tycker han har ett så fantastiskt språk och vissa delar kan jag läsa om och om igen. Och Margaret Atwoods Penelopiaden har jag läst mest för att det var Atwood. Men det hade varit kul att läsa om den nu i det här sammanhanget. För när jag läste den så hade jag lite svårt för formen och kunde inte riktigt relatera till berättelsen. När jag nu läst några andra av dessa omarbetade moderniserade myter så tror jag att jag skulle få ut ännu mer av den. Hur som helst har det varit en rolig utmaning. Och jag kommer definitivt att läsa fler böcker i serien i framtiden.

Inga kommentarer: