8 december 2009

(Inte) I en klass för sig



Jag blir lika förvirrad varje gång jag får syn på omslaget till Kajsa Ingemarssons senaste bok, Bara vanligt vatten, för jag tror att det är I en klass för sig, Curtis Sittenfelds superbra debutroman med det gräsliga omslaget. Varför står den på nyhetshyllan nu? hinner jag tänka innan jag inser att det ju inte alls är samma bok. Men snarlika omslag, eller hur? Jag vet inte alls vad Ingemarssons roman handlar om, kanske är omslaget relevant? Men vad gäller I en klass för sig så är det helt missvisande. Mycket bättre är pocketomslaget med tonårstjejen i skoluniform som blåser rosa tuggummibubbla. Den här typen av omslag signalerar för mig chiclit eller i alla fall litteratur riktad mot en ung kvinnlig publik, det hade lika gärna kunnat vara en självhjälpsbok om hur man får bättre självkänsla...

Inga kommentarer: