2 mars 2008

Att hitta tillbaka till gamla älsklingar.

Bloggtoppen.se
Jag har ett nytt projekt, det innefattar listor, bokhögar och lite disciplin. Finns ingen mening med att köpa böcker om de inte blir lästa. När känslan av att om jag verkligen vill läsa en bok måste den lånas, inte köpas smyger sig på så måste det styras upp lite i läsandet. Alltså, hälften av månadens böcker måste komma från egen bokhylla (eller rättare sagt- från de bokhögar som är staplade bredvid den riktiga bokhyllan pga utrymmesbrist) detta har hittills lett till att böcker har släptas tillbaka till bibblan och att: jag har upptäckt Gerda Antti -igen. Och det är himla värt. När jag var kanske tretton älskade jag av Gerda Antti. Jag tror att jag tyckte att det var skönt att läsa om problem som inte var tonåringens. Att det var upplyftande att läsa om andra åldrar men ändå i en trygg svenk, småstadskontext. något jag kunde begripa men ändå inte. Iofs, nu när jag omläser så är det kanske svårt att förstå hur en nybliven änka som aldrig har älskat (förutom sin gifta älskare) kunde vara upplyftande för mig som bara längtade efter kärlek och livet skulle vara större än just småstaden. Men det var tröstande och det är det fortfarande. Jag blir fortfarande glad av att läsa Gerda Antti och det är väl det enda viktiga. Gerda Antti, vilken grej.

Inga kommentarer: