21 oktober 2010

Mellanlandning

Ibland behöver man pauser i sin läsning i form av lättare läsning. Efter Sara Stridsbergs fina och språkligt utmanande Darling River läste jag de två första böckerna Harry Potter. Som att krypa in i en varm liten grotta av fantasi och magi. Sedan läste jag halva Freedom av Jonathan Franzen, fick avbryta med bokcirkelboken The Golden Notebook av Doris Lessing som gjorde mig intellektuellt utmattad om än lycklig och inspirerad. Så därefter behövde jag en andningspaus i form av första delen av Susan Coopers femdelade fantasyserie om kampen mellan ljus och mörker. Och sedan kunde jag återuppta fantastiska Freedom igen. Som mellanlandningslitteratur finns det ingenting som slår barn- och ungdomsböcker och helst fantasy. Man hittar liksom tillbaka till den där lustfyllda bokslukande sträckläsningen som är så ljuvlig.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Ja, se där är En ring av järn! Jag håller helt med om att den (och HP-böckerna och en del annat) är perfekt för att komma tillbaks till flyt!

Ovan hav under sten är kanske ännu mer min favorit, och Agnes Cecilia, men man behöver ju variation. :-)

Moa sa...

Agnes Cecilia har jag inte läst om sedan jag var barn, däremot sett om filmen några gånger som jag gillar jättemycket...

Ovan hav under sten ligger någonstans på vinden och måste letas fram snart! Jag tänker nog läsa om alla i serien så småningom...