2 september 2010

Tematrio - Tegelstenar

Veckans tematrio från Lyran handlar om tre minnesvärda tegelstensromaner. Eftersom många andra bloggare nämnt klassiker så väljer jag tre lite modernare tegelstenar. Mina pocketversioner av de här romanerna är 780, 862 samt 874 sidor långa!

  • Illusionisten av John Fowles läste jag nu i sommar för bara några veckor sedan. Den liknar ingenting annat jag har läst och öppnar sig som en labyrint av möjliga tolkningar. Läsaren förförs och förvirras tillsammans med huvudpersonen Nicholas Urfe på den grekiska ön där han dras in i ett avancerat maskspel, där han själv spelar huvudrollen utan att veta om det...

  • Blonde var det första jag läste av Joyce Carol Oates, och troligtvis fortfarande det bästa. Om Marilyn Monroe, men framför allt om Norma Jean, flickan, kvinnan och människan innanför rollen som Marilyn. Uppslukande och ömsint.

  • Sugar av Michel Faber förtrollades jag av en sommar för länge sedan. Den prostituerade Sugars väg till redbarhet och framgång i 1800-talets England är en toltalt oförglömlig läsupplevelse. Så detaljrikt och noggrant beskrivet att man riktigt känner alla dofter och smaker och ser alla platser och interiörer framför sig. Underhållande, spännande och rörande.

Inga kommentarer: