7 september 2009

Stormens ögon

Stormens ögon är tredje delen i Kerstin Lundberg Hahns deckarserie om de tre udda kompisarna Mimmi, Fredde och Zacki. Varje bok zoomar in lite extra på något av barnens problem och hemförhållande och berättelsen rör sig därför mellan det privata livets bekymmer och de farligheter barnen råkar ut för tillsammans. Och allt utspelar sig i Göteborg och området runt Majorna. I den senaste boken handlar det om den somaliska pojken Zackis längtan efter att få börja spela fotboll igen, något han slutade med efter sin mammas död. Han kunde inte tillåta sig själv att göra något kul då, men hur ska han nu börja igen när han har sagt till alla att han hatar fotboll? Och så handlar det om ett gäng rasister/småkriminella killar som rycker väskor och smugglar cigg. När de får syn på Zacki skriker de blattejävel efter honom och framkallar en flod av känslor hos både Zacki och hans båda kompisar. Fredde blir lättad över att inte vara det självklara offret samtidigt som han skäms och vill försvara sin kompis. Barnen ger sig som vanligt ut på alltför
djupt vatten och konfrontyeras med en hård och kall vuxenvärld, tills de räddas av sina föräldrar och välkomnas tillbaka i familjens trygga varma famn. Jag tycker det är en stämningsfull och spännande barnbok med många bottnar, precis som vanligt. Roligt också eftersom de här böckerna är så populära på biblioteket jag jobbar på. Och så tycker jag det är roligt att det i boken finns med en bibliotekarie som heter Moa!

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Tack för fint omdöme, och jag blir ju så klart glad att böckerna är populära på bibblan!!!
Jag tar mig friheten att citera dig på min webbsida, Moa!
Och namnet Moa ... det var ju ett sammanträffande!
:) Kerstin Lundberg Hahn

Moa sa...

Ha ha vad kul att du hittade hit! Självklart får du citera mina enkla ord :)