22 oktober 2008

augustpriset -eftersnack

apropå augustprisnomineringarna: Visst känns det liiite liiiite som när Lessing fick Nobelpriset? (och man kunde säga, jo, du BORDE faktiskt ha hört talas om henne. sådetså!) Att man lite ville kunna säga, "men vadå, kolla här, TRE diktsamlingar! TRE!" så sluta klaga. Det känns ju lite som att det borde bli en diktsamling i år? om inte så har man ju alltid nominerat TRE stycken! Jag har inte läst något nominerat förutom Pillret i fackbokklassen, den tycker jag förtjänar priset väl. Dock vore det ju faktiskt roligast om boken om Bergman vinner, med en kostnad på 1246:- (på bokus) och en vikt på 6599 gram vore det ju roligt att se hur dess försäljningssiffror ändrades. om de gjorde det, fackklassens vinnare kanske inte blir en sån kassako som skönlitteraturens?

och i skön hejar jag på Bruno K. Något kan han ha för all inspiration till dikter om sönderklippta moln och trasiga golv som jag förgyllde min tonår med. oh, fingrade på Chivas regal i bokhyllan, den var så viktig där ett tag. oh. undrar hur den skulle vara nu?

1 kommentar:

Elin sa...

Det vore speciellt kul att se minen på bibliotekens inköpsansvariga om Bergman-boken vinner. Nej men vad kul, liksom lite sammanbitet, 1.249 ja visst... Å andra sidan kanske den kommer på Kulturrådet.
Jag hoppas också på Bruno K Öijer. Förvånad att Sara Mannheimer blev nominerad. Den boken jag var så kluven inför..., men det var ändå nåt med den som liksom skvade.