4 november 2010

Facebook i böcker

Samtiden påverkar ju som bekant ofta litteraturen. Nu kan vi se de första böckerna där Facebook är med, både som en direkt handling eller som en fond i en samtidsroman. Det senare alternativet har jag sett i två böcker för gruppen unga vuxna. Det är Engångsligg av Josefin Palmgren och Vad jag gjorde en höst av Jenny Björklund. Båda böckerna påminner en del om varandra. De handlar om unga kvinnor som festar, pluggar, shoppar och uppdaterar sin status på Facebook. Huvudpersonen i Vad jag gjorde en höst funderar bl.a. på om hon ska uppdatera sin status, eller om hon ska vara lite mystisk och inte göra det så att folk börjar undra om det har hänt något. I Engångsligg relateras det också en hel del till Facebook. Huvudpersonen Klemetin gör saker för att sedan tänka, det här kan jag ju skriva om på Facebook osv.

En bok som mer direkt handlar om Facebook och som har det i titeln är Konsten att vara otrogen på Facebook av Gunilla Bergensten. Jag har dessvärre inte läst boken, men en del recensioner. Boken handlar om Tove som har flyttat till en ny stad med sin man. Hon trivs inte med sin livssituation, de har svårt att få barn och hon får något av en 40-års kris. Mitt i allt detta får hon kontakt med en gammal ungdomskärlek. Och var är det lätt att hitta folk nu för tiden? Jo, just det, på Facebook. I recensionen i BTJ skriver man att boken känns mer som reklamannons med allt tjat om Twitter, Facebook etc. (Jag är redan trött på att skriva om det...). Någon annan skriver att den är slagfärdig och något av en samtidsroman som många kan känna igen sig i.
Nu när det även finns en film, The social network som berättar historien om fenomenet Facebook, och varenda kotte finns med i nätverket, så får vi nog vänja oss vid att det refereras till sociala medier både här och där.

2 kommentarer:

Jennie sa...

I nästan alla nya ungdomsböcker ingår olika sociala medier som inslag. Det är rätt uppenbart ibland när författaren trycker in facebook eller twitter eller sms bara för att det ska verka ungdomligt och tidsenligt. Sen finns det ju så klart böcker, som tex Christina Wahldens senaste bok Är det någon där?, som handlar om en flicka som kommer i kontakt med en man på nätet som betalar för att hon ska klä av sig framför webbkameran. Ingrid Olssons senaste bok Komma över handlar också mycket om statusuppdateringar på facebook och hålla koll på exets sådana för att se vad som händer. Båda lyckas mycket bra att få in medierna på ett naturligt sätt.

Elin sa...

Ja, jag kan tänka mig att sociala medier förekommer flitigt i ungdomslitteraturen. Och som du säger, är det ju skönt när det kommer in på ett naturligt sätt. De första två böckerna, åt ungavuxna-hållet som jag nämner i inlägget, lyckas också bra med det. Men Konsten att vara otrogen på Facebook, känns ju redan i titeln lite väl krystad... Även om jag inte har läst den. Är över huvudtaget allergisk mot böcker (och filmer, men det är svårt att undvika...) som namedropar i tid och otid.