24 november 2010

Nyheter- ungdomsböcker






Det händer nu, Sofia Nordin

Gaykärlekshistorier som inte problematiseras utifrån omgivningen utan som vanlig kärleksproblematik fyller inte direkt tonårshyllorna. 16-åriga Stella är kär i kompisen Sigrid. Och vad som är befriande i denna boken är just att deras kärlekshistoria behandlas som just en kärlekshistoria. Boken var nominerad till årets Augustpris och i fjol var Nordins Natthimmel nominerad till samma pris. Finstämt.

Komma över, Ingrid Olsson

Jag har verkligen tyckt om det jag har läst av Ingrid Olsson innan. Hon har ett sådant fint lugnt tempo i sina böcker. I senaste boken handlar det om att bli dumpad av den stora kärleken och komma över det. Jeppe som precis blivit lämnad av Emma är fylld med självömkan, gömmer sig i nya sunkiga lyan, försöker dejta men har hela tiden Emma under ögonlocken som gör honom besviken om och om igen. Lite roligt med en känslosam vanlig kille i fokus (liksom i Johanna Lindbäcks Saker som aldrig händer) men inte en av Ingrid Olssons bästa böcker.

M som i Mara, Cannie Möller
Med utgångspunkt i ett skrivarläger för ungdomar handlar Cannie Möllers senaste bok om identitetssökande och kärlek. Mar(i)a hamnar på en skrivarvecka vid havet då hennes mamma och sambo åker till Grekland. Hennes pappa, som har en ny familj i Australien, har hon inte haft kontakt med på länge men inleder under dagarna ett trevande försök till att återta den. Skrivandet har verkligen en magisk kraft (som det står på baksidestexten) och genom orden hittas nya vägar till att våga förändras. Mest gillar jag de bitarna då man inte vet vad som är fiktion och verklighet. Lugn och dramatisk i samma andetag.

Skjut apelsinen, Mikael Niemi
Inspirerad av de senaste årens skoldödsskjutningar träder denna svarthumoristiska historia fram. En namnlös 16-årig pojke, som bor med sin mamma, börjar bli frustrerad på sin ensamhet och på att aldrig bli sedd. Poesifylld och kärlekskrank försöker han vända mobbingen till provokation och fyller skolan med dikter. Nyfunne vännen Pål däremot tar ilskan ännu längre. Om ensamhet och utanförskap och gränsdragningar. Föraningarna om att något obehagligt ska hända dallrar genom sidorna. Trailern är rätt missvisande för det är inte direkt någon småhumoristisk bok. Jag kan inte bestämma mig, om den med allt sitt äckel och råa ton, är befriande eller irriterande, men jag vet att jag aldrig kommer att se på en banan på samma sätt som innan.

Ursäkta att man vill bli lite älskad, Johanna Thydell.
Om man nu inte helt lyckats förtränga sin tonårstid så har jag för mig att det var precis så här, och det är ju det som blir behållningen, en exakt klockren ton boken igenom. Det är inget omvälvande, livsavgörande eller fulldramatiskt som händer. Det är istället de små detaljera, de små snedstegen, misstolkningarna och tvivlet som bär historien fram. Det handlar om vänskap och missförstånd som eskalerar till att ens värld faller samman. För det är just vad som händer 17-åriga Nora Jonasson när hennes kompis Jossan vänder henne ryggen efter en händelse på en fest. Det känns ärligt både genom att slutet inte är ett rosaskimmer, att Noras tonårstvivel och osäkerhet gör hennes val trovärdiga och så Thydells förmåga att få Nora att flytta in i ens huvud.

Synvilla, Karina Berg Johansson
Det är en mörk debutbok som utspelar sig under en klassresa till Gotland. Man får följa Samuel som planerar att göra något drastiskt under deras sista dagar tillsammans och hans klasskamrat Kias mamma, som följer med för att försöka återknyta band med sin dotter. Det är mycket som går fel under denna resa. De bästa bitarna är när Karina lyckas återskapa stämningen av gruppdynamikens påtryckningar och tonårskänslor som snabbt eskalerar. Spännande är det också men antingen är det att allt ska tryckas ihop i berättelsen eller att jag saknar något mer hos karaktärerna, för något litet litet saknas, men jag kan inte sätta fingret på vad.

Skärseld, Simon Stranger
På en strand på Gran Canaria möts Emelie från Norge och båtflyktingen Samuel från Ghana.
Den ena svälter sig och den andre hungrar efter mat och ett nytt liv med pengar och det handlar om att komma från två skilda världar. Det är en kort och rak berättelse men som lyckas vara spännande och väcka många frågor.

Så: Känslosamma killar och hårda tjejer. Ensamhet och vänskap. Vardagsrealism. Många är böckerna också som handlar om utsatta ungdomar, återkommer med dessa. Här kan ni läsa vad Ulla Lundqvist tycker om den samtidsskildrande ungdomslitteraturen.

4 kommentarer:

Elin sa...

Jennie,
Jag läste precis Thydells bok och tyckte precis som du att hon har en märklig förmåga att skriva igenkännande. Och att Nora verkligen "flyttar in ens huvud". Precis så var det! Och det var tråkigt när den tog slut. Vet att min systerdotter på 15 gillade den skarpt. Har du något liknande att rekommendera nu i julklappstider?

Jennie sa...

Hej
Just nu står det helt still i mitt huvud, ska försöka kolla på jobbet imorgon om jag kommer på någon. Igår började jag läsa i "Här ligger jag och blöder" och den verkar mycket lovande. Kolla gärna in tipsen på Tonårsbloggen, av två flickor som brukar hjälpa till med boktips när jag har myskvällar med ungdomar. De är otroligt ambitiösa och läsande. http://tonarsboken.blogspot.com/
Vet att Elin pratade så gott om Himlen börjar här, när hon praoade hos oss. Den ligger under Elins favoriter.

Elin sa...

Ok tack! Hur är annars Johanna Lindbäcks böcker? Påminner de om Thydells?

Jennie sa...

Oj, har missat att svara. Jag gillar hennes böcker, brukar när jag pratar om dem säga att hennes språk är bra för att hon jobbar som gymnasielärare och därför har ett mycket trovärdigt språk. Hennes böcker handlar om vardag och "vanliga ordinära ungdomar". Det är rätt skönt att läsa just såna böcker. De sticker däremot inte ut jättemycket tycker jag vad gäller språk, historia etc. Helt enkelt trevliga böcker att läsa. Senaste Saker som aldrig händer var inte så jättebra tycker jag, då är hennes tidiga En liten chock mycket bättre.