23 augusti 2009

Philip Roth

Har till slut läst ut Konspirationen mot Amerika av Philip Roth. Det tog verkligen hela sommaren. Jag har läst och lagt ifrån mig i omgångar tills jag sträckläste sista halvan nu i helgen och kunde knappt lägga den ifrån mig. Jag är fascinerad och lite förbryllad av hur man kan skriva något sådant här. Hur man orkar. För det är så exakt och detaljerat utfört. Noggrant, dag för dag, nästan timme för timme, skriver Roth om historien, såsom den skulle kunnat ha sett ut om nazistsympatisören Charles Lindbergh hade nominerats till och vunnit presidentvalet före andra världskriget. Och samtidigt skildrar han en judisk familjs upplevelse av detta skeende, en familj baserad på hans egen familj. Och första ögonvittne är Philip Roth själv, nio år gammal. En omtumlande läsupplevelse och det ska bli väldigt intressant att prata om den i bokcirkeln.


Inga kommentarer: