11 augusti 2009

Mina 15 böcker

Jag fick en förfrågan på Facebook, gällande vilka som är mina 15 viktigaste böcker. 15 böcker som har gjort mest intryck, eller "that will always stick with you". Reglerna var att man inte skulle ta längre än 15 minuter på sig att skriva ner de femton böckerna. Sagt och gjort. Det blev förvånansvärt många böcker från barndom och ungdom. Här kan du se Moas femton.

Elins femton viktigaste på femton minuter, (i någorlunda kronologisk läsordning):

Allra käraste syster, Astrid Lindgren
Onkel Toms stuga, Harriet Beecher Stowe
Bröderna Lejonhjärta, Astrid Lindgren
God natt mister Tom, Michelle Magorian
Tordyveln flyger i skymningen, Maria Gripe
Bilbo, J.R.R. Tolkien
En komikers uppväxt, Jonas Gardell
Räddaren i nöden, J D Salinger
Mot fyren, Virginia Woolf
Den allvarsamma leken, Hjalmar Söderberg
Glaskupan, Sylvia Plath
Blonde, JCO Oates
Det var vi som var Mulvaneys, J C Oates

Vad jag älskade, Siri Hustvedt
Alias Grace, Margaret Atwood

3 kommentarer:

Moa sa...

Lite bra att du ordnat dom i kronologisk ordning, på så sätt kan man ju nästan tänka sig på vilket sätt de varit betydelsefulla för dig. Annars hade kanske de här listorna varit roligare med en förklaring till varför man valt just de titlarna...

Jennie sa...

det var precis en sådan jag påbörjade men blev avbruten. femton böcker och varför man minns dem.

Elin sa...

Moa,
Jag var nära att skriva dit en förklaring. Åtminstone en liten rad. Det kändes lite futtigt utan. Hmm, det kanske kommer...