23 juni 2009

Mera sommarläsning


Min sommarläsning består av en ganska blandad kompott. Ofta brukar jag försöka läsa sånt jag redan har i bokhyllan, men inte hunnit läsa än. Skönt med pocket också som man kan ta med på resan och till stranden.
Först ut och som jag håller på med nu är The Garden party and other stories av Katherine Mansfield. Det är en novellsamling på engelska som jag läser för vår klassiker-bokcirkel.

Sen får det nog bli Syster av Bengt Ohlsson för den är bibliotekslånad med reservationslånetid. Ser fram emot Bengan, det var ett tag sen. Senast läste jag Hennes mjukaste röst som jag tyckte om. Har för mig att det var något lite som skavde i den boken, men överlag var den bra. Gillar hans språk.

Ser fram emot att äntligen få läsa boken med den krångliga titeln, Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl, som jag fick av min goda vän Moa. Vi får väl se om den håller måttet mot Den hemliga historien av Donna Tarrt. Två romaner som ofta nämns och jämförs med varandra.

Jag är också sugen på att läsa Mare Kandre. Det har ju rått något av en Mare Kandre-feber senaste tiden, och man blir ju onekligen nyfiken. Har fått för mig att hon ska vara svår, men nu har jag blivit tipsad på alla möjliga håll så det ska bli spännande. Aliide, Aliide stod dessutom så påpassligt i bokhyllan hemma.

Lite s.k. feelgood läsning passar ju på sommaren och att varva med de andra böckerna. Efter att ha läst brevromanen, Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shafer, kanske man dessutom får reda vad potatisskalspaj egentligen är. Den känns mysig och sommrig.
Jag upptäckte ju Bodil Malmsten i år också, när jag läste Sista boken från Finistère. Love her! Så nu tänkte jag ge mig på hennes Tryck stjärna.

Slutligen blir det nog biblioteksboken med sommarlån. Hittade den i hyllan bland nya böcker på jobbet. Inget jag har hört talas om, men för en filmälskare som jag låter den lovande. Den heter Filmklubben och är en biografiklassad bok om filmkritikern David Gilmour. Han låter den skolkande tonårssonen strunta i skolan mot att de tillsammans ser minst tre filmer i veckan. De ser allt från klassiker som De 400 slagen till Hollywoodfloppen Showgirls. En kombinerad fader-son relation samt filmodysse som jag ser fram emot.

Trevlig sommarläsning till alla!

Inga kommentarer: