4 april 2014

En vacker berättelse i skuggan av pirater


Elin Boardys tredje roman har den långa och fantasieggande titeln Mary Jones historia: nedtecknad av mej själv och alldeles uppriktig: om mitt liv samt om Dolores & John Silver, så som jag fått det berättat för mej av dom själva. Och om du tycker att titeln lovar äventyr, spänning och hemligheter, så har du alldeles rätt.

Berättare är alltså Mary Jones, kökspiga hos den legendariske Long John Silver som vi känner från Robert Louis StevensonsSkattkammarön, och hans fru Dolores, den friköpta slavkvinnan. Long John Silver är död, och Mary får en skrivbok av Dolores att skriva ner allt hon tänker i. För, och det här är en av de viktigaste tankarna i boken, utan en egen röst är man inte annat än en slav. Det är alltså viktigt att berätta, att minnas och föra historier vidare. Och kanske att byta perspektiv och se berättelserna från ett annat håll?

För det är just vad Elin Boardy gör i den här romanen. Hon väljer ett helt annat perspektiv när hon berättar om Long John Silver och personerna runt honom, och gör lilla pigan Mary Jones till huvudperson i stället och det är genom hennes ögon vi lär känna de andra. Det handlar mycket om hur det är att vara kvinna i den manligaste av världar: det är sjörövare och godsägare, man tar slavar och man köper kvinnor. Men man kan också bli kär och överskrida gränser, som både Dolores och Mary gör.

En stark känsla av äventyr och glädje genomsyrar hela berättelsen och denna känsla bär jag med mig långt efter att jag slagit ihop pärmarna.

Inga kommentarer: