10 december 2012

Hej då Lilla hjärtat...

Böckerna om Lilla hjärtat och alla de andra små brokiga, har varit riktiga favoriter som jag och min dotter har läst. De naivistiska bilderna och det humoristiska språket är en perfekt kombination. Vi har läst Bang!, Oj!, Hej! och Sov! Liten skär och de andra brokiga kommer fortsätta på nya äventyr. Men utan Lilla hjärtat, för hon är rasistiskt tecknad, ett sk. "blackface".
Debatten har pågått ett tag nu och tog sin fart när filmen om de brokiga skulle lanseras. Kanske är fler än mig som inte visste vad man skulle tro. Jo Lilla hjärtat är ju riktigt svart, och ja hon har ju faktiskt stora läppar... Men jag hade allvarligt talat inte alls tänkt i de banorna. Tvärtom så tänkte jag, som författaren Stina Wirsén också menade, att de var just brokiga och att alla får se ut som de gör. En är prickig, en skär och en gul med sneda ögon osv.
Stina Wirsén ska inte längre rita Lilla Hjärtat, böckerna dras in av förlaget och filmen ska stoppas. Men luktar inte det censur? Vad är nästa steg, vilken konstnär eller författare blir det nästa gång? Tänker inte ge mig längre in i debatten, utan bara konstatera att de känns ganska sorgligt. Speciellt när Wirséns intention var precis tvärtom. Läs hennes kommentar här. Hej då Lilla hjärtat!

1 kommentar:

Elin sa...

Ja, det känns tråkigt. Den här "black face"-traditionen eller vad man säger är ju inget som vi har haft i Sverige.