19 maj 2011

Gilla gilla förlag

Gilla förlag, som grundades 2010 av Ada Wester och Anna Danielsson Levin, fortsätter att ge ut riktigt bra böcker. Efter fjolårets finfina bok Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld, som fick Augustpriset i klassen Årets svenska barn-och ungdomsbok förra året, har nu Sara Ohlssons debut Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag (andra långa titlar på ungdomsböcker under våren har varit Min pappa är snäll och min mamma är utlänning, Kapitulera omedelbart eller dö) getts ut. Vissa författare äger den där förmågan att förflytta läsaren in i huvudpersonens tankar. Här flyttar jag inte bara in i 17-åriga Olivias dumpade tonårssjäl utan jag är även tillbaka på ölandsbron susandes i en bil med ett nytaget körkort, tillbaka på de kalmaritiska kullerstensgatorna och vid borden på KM med förstulna blickar. Det är roligt att läsa ett tonårsperspektiv om sin hemstad. Dumpad och sårad försöker Olivia följa bästisens råd om att vinna kärleken tillbaka genom svartsjuka. Planen går så där. Plötsligt har Olivia trasslat in sig, förirrat sig och känslorna går på högvarv. Det handlar också om att få ta för sig på lika villkor, vänskap, ryktesspridning, könsskillnader, familjerelationer (familjehemligheter) och om att hitta sig själv. Det hade kunnat bli riktigt krystat med att få in allt, men den stora behållningen i boken är att allt flyter på i en sådan himla behagligt framdrivande ton att det aldrig blir pålagt.

Boken finns också utgiven som Sveriges första E-bok+, något som i USA kallas för Enhanced Books, och innebär extramaterial i form av text, bild, ljud och musik så att man kan "lära känna personen djupare, ta del av deras hemligheter och spellistor, lyssna på musik och bakgrundsljud medan du läser den på din surfplatta eller smartphone." Blir lite nyfiken att prova för att se vad detta skulle ge läsningen (spontant känner jag att det är ju en del av hela läsningen att hitta på allt detta i sitt huvud, men som 30+:are tillhör jag nog inte den tilltänkta målgruppen).

Inga kommentarer: