11 juli 2010

Lynchstämning

Plötsligt slår det mig: Haruki Murakami påminner mig om David Lynch. Det är stämningen som gör det. Det där att inte riktigt förstå allt men ändå känna att man når en djupare förståelse av upplevelsen. Och de parallella medvetandenivåerna, som i Lost Highway och Mulholland Drive. Där en karaktär går in i en annan och alla verkar ha minst två möjliga liv. Samma sak hos Murakami tycker jag.

Och när jag googlar på sambandet så hittar den här artikeln i DN där Murakami nämner Twin Peaks som en stor favoritoch inspirationskälla. Inte konstigt då att jag älskar Murakami så mycket när jag även avgudar David Lynch.

5 kommentarer:

Jennie sa...

Säkert en bra liknelse, säger jag som inte ens har läst böckerna. En kollega undrade nyligen varför Murakami är så appelerande på unga människor. Är hans böcker alläsandes eller generationstillhörande (liksom Twin Peaks, Nick Cave och Murakami)? Eller både och?

Anonym sa...

40-åringar läser gärna gärna Murakami, åtminstone de fyra "Grannfruar" runt 40 som är med i samma bokcirkel som jag.

40 år - det är väl medelålders?

Är det verkligen många unga som läser Murakami? Kul, jag hppas att din kollega har rätt!
Jag har själv inte märkt det när jag är ute i gymnasieskolor och samtalar om läsupplevelser. En och annan storläsare bara som känner til Murakami och jag märker inte att intresset hos tonårsläsare varken har minskat eller ökat de senaste åren.
Lärare verkarsällan (hoppas jag har fel!) använda Murakamis böcker i svenska/musik-undervisningen.

(Fortfarande är gamla realismboken "Ondskan" den mest älskade boken bland killar som jag träffar. Är det så hos er också?)
Men jag har inte boksamtalat om Murakamis böcker med läsande tonåringar i Göteborgstrakten.

Jennie sa...

Då är de nog alläsandes böcker. Jag tänkte mer på gruppen Unga Vuxna, och inte tonåringar när jag menade unga människor. Gruppen Unga Vuxna är ju iofs också mycket diffus och täcker väl in de flesta åldrar. Här tror jag att Horowitz fortfarande tillhör en av de mest populära författarna för tonårskillar, och det mesta som är placerat på Spänningshyllan (Shan, Nordin etc). Jag har tyvärr inte så mycket kontakt med gymnasieåldern då gymnasiet nyligen lagts ner här i området.

Anonym sa...

Horowitz skriver så bra, tycker jag - liksom tonårskillarna på ditt bibliotek.
Och Alex Rider är urkul.
Jag älskar Horowitz James Bondparodier i böckerna(nästan i Sherlock Holmes/Ture Sventonklass):

...spingadgets i form av acnekräm
...HarryPotterböcker som går att skjuta med
...det starkt expanderande tuggummit 007
Vilken ordkonstnär!
Så underbart att killarna läser detta! Lärarna myser väl (hoppas att de också läser Alex Rider)

Anonym sa...

Murakami och Lynch - ja absolut!
Två mästare!

lena k e