14 juni 2010

Läsenkät

Den här enkäten har figurerat på en massa bloggar de senaste veckorna, till exempel här, här och här.

Vilka är de fem författarna du har flest böcker av i dina bokhyllor?
John Steinbeck
Joyce Carol Oates
Margaret Atwood
Willy Kyrklund
Ingmar Bergman

Köper eller lånar du mest?
Jag köper mycket på second hand och loppisar, ibland lyxar jag till det och köper nyutkomna böcker av favoritförfattarna. Men framför allt lånar jag böcker, jag är ju trots allt bibliotekarie, så det är lätt att både en och annan bok hänger med hem efter arbetsdagen.

Sparar du alla böcker du köper?
Nej, jag försöker ge bort böcker som jag vet att jag inte kommer läsa om eller som jag inte anser särskilt värdefulla för mig. Hellre att de blir lästa av fler människor än att de står och dammar i min hylla! Dessutom behöver jag alltid mer plats i bokhyllorna eftersom jag ofta besöker loppisar så regelbundna utresningar är nödvändiga!

Inbundet eller pocket helst?
Pocket är mer bekvämt att läsa, särskilt i sängen, och så väger en pocketbok inte lika mycket i väskan. Men ibland föredrar jag inbundet, böckerna är oftast vackrare och lite mer exklusiva i inbundet format. Och så är ju texten större, vissa pocketar har ju så liten text att man behöver förstoringsglas!

Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? (Om du nu läser om böcker.)
Säkert någon barnbok. Slottet det vita av Tormod Haugen kanske. Annars Tvåsam av Willy Kyrklund för att jag skrev uppsats om den. Men jag läser alltså inte om böcker särskilt ofta.

Inga kommentarer: