7 januari 2010

Fjolårets 15 mest lästa ungdomsböcker i Göteborg...



eller de mest utlånade böckerna på folkbiblioteken och skolbibliotekscentralen under 2009 var:

1. I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell
2. Om jag kunde drömma, Stephenie Meyer
3. Ljudet av ditt hjärta, Stephenie Meyer
4. När jag hör din röst, Stephenie Meyer
5. Så länge vi båda andas, Stephenie Meyer
6. Jag såg honom först, Eva Susso
7. Hjärtans fröjd, Per Nilsson
8. Expert på att rodna, Katarina von Bredow
9. Sandor slash Ida, Sara Kadefors
10. Räcker det om jag älskar dig? Katarina von Bredow
11. Min typ brorsa, Johanna Lindbäck
12. Tio saker jag hatar med mig själv, Randa Abdel-Fattah
13. Det dina ögon ser, Christina Wahldén
14. Pojken i randig pyjamas, John Boyne
15. Hata Romeo, Rachael Wing

På 100:e plats kom En liten chock av Johanna Lindbäck

Inte en helt oväntad lista med Twilight-böckerna som toppar. I taket lyser stjärnorna har legat i topp sen den kom 2003, och säkerligen fått hjälp av förra årets filmatisering. Nästan alla högstadieklasser som kommer till mig har denna bok som klassläsningsbok. De andra böckerna på listan känns även de föga förvånande. Möjligen Pojken i randig pyjamas då, men det har väl också att göra med filmatiseringen som kom 2008, och att kanske många klasser har läst den.

Inga kommentarer: