13 mars 2011

Tematrio - Noveller/Novellsamlingar

Den här tematrion hakar jag på. Jag älskar noveller! Jag gillar att man kan läsa en novell lite då och då och inte behöver läsa en hel roman i ett sträck för att förstå sammanhanget. Dock gäller ju inte det alla novellsamlingar! Ibland hänger de ju samman och då kan det vara en fördel att läsa dem i ett svep. Jag beundrar också en författare som kan behärska det lite kortare formatet och ändå lyckas rymma väldigt mycket i sin berättelse. Här är tre favoriter, men jag har många många fler.


  • Leva i synd av Margaret Atwood där berättelserna i allra högsta grad hänger ihop. Tillsammans målar de en bild av en kvinnas liv genom nedslag i olika åldrar och viktiga skeden. Men novellerna är också utmärkta var för sig. Atwood är som alltid vass och medkännande, smart och rolig.
  • Babian av danska Naja Marie Aidt. Klaustrofobiskt, skrev jag om den när jag hade läst den, och det är fortfarande ett ord jag förknippar med boken. Jag ser framför mig en strand där solens bländande ljus från den klarblå himlen blir en symbol för den laddade stämningen mellan karaktärerna som är på väg rakt in i ett avgörande. Det är en novell som innehåller det där, mer eller mindre, jag minns faktiskt handlingen ganska vagt. Men känslan och stämningen man får av att läsa novellsamlingen är desto mer bestående.
  • Och så en författare och ett verk som följt med mig ganska många år nu: Ninni Holmqvist och framför allt novellsamlingen Kostym som leker med våra föreställningar kring kön och genus. I många berättelser vet vi inte om det handlar om en man eller kvinna, det oerhört intressant att diskutera vad man själv tror och varför. Boken är också skriven med ett oerhört vackert språk. Jag tror banne mig jag måste läsa om den. Igen.

Inga kommentarer: