28 mars 2011

En fager mö

Man hänger inte med i Joyce Carol Oates produktion av böcker längre. Det är ju bara så. Det är också vanligt att man i recensioner och liknande, ofta nämner just hennes produktivitet, vilket är tröttsamt men samtidigt svårt att komma ifrån. I alla fall så är hennes senaste roman (översatt till svenska, i skrivande stund...) helt ok som roman. Eller det är en riktigt bra roman, men för att vara Oates så blir det helt ok. Jag har förstått det som att det har varit lite si och så med romanerna näst i följd, t.ex. fick inte Lilla Himlafågel heller så bra kritik.

En fager mö handlar om 16-åriga Katya Spivak, som kommer till den fashionabla kuststaden Bayhead Harbour för att arbeta som barnflicka i en välbärgad familj. Katya kommer själv från en grå industrihåla och fascineras av staden och dess invånares levnadsstil. En dag när hon går på stan möter hon den förmögne äldre gentlemannen Marcus Kidder. Hans fråga om vad hon skulle vilja ha om hon fick sin önskan uppfylld visar sig få oanade konsekvenser. Katya och Marcus Kidder utvecklar en slags märklig relation och beroendeförhållande. Katya fascineras av hans rikedom och han av hennes ungdom och skönhet. Ett klassiskt tema kan tyckas, men allt är inte som det först ser ut. Eller är det det?


Det här är en mystisk roman som präglas av klasskillnader och könsroller, två ofta skildrade teman hos Oates. Dessutom bygger roman delvis på en gammal skotsk ballad, Balladen om Barbara Allen, vilken figurerar som ett återkommande ödsligt poem i boken. Förväntningarna är höga och romanen byggs upp bra. Men sen är det som att Oates tappar gnistan, och slutet känns lite krystat. Det svåra är att låta bli att jämföra med mästerverk som Blonde eller Vi som var Mulvaneys. Men bortser man från dem, så är det en bra och spännande roman.

6 kommentarer:

Anonym sa...

www.bokcirklar.se
Där skriver jag mina tankar om
"En fager mö"

lena kjersén edman

Ela sa...

Denna har jag varit och känt på många gånger, lyft upp och ställt ner igen. Hennes lite tunnare böcker brukar vara bättre än tegelstensromanerna, när hon måste skriva mer koncentrerat.

Fick presentkort förra veckan, har tänkt köpa En fager mö för det. Men utan det hade det nog dröjt, är också lite rädd att bli besviken när Oates varit så lysande förut.

Elin sa...

Jag läste din recension, Lena K E. Det känns som att du är positiv till boken. Men tyckte du att hon fick ihop det på slutet?

Elin sa...

Ela, jag tycker absolut att den är läsvärd. Väl värd att använda ett presentkort till. Trevlig läsning! :)

Emmas Bokhylla sa...

Jag laser ocksa Oates just nu "Jag ska ta dig dit", som har krupit under huden pa mig rejalt!

Den har later ocksa intressant, men hittills har jag aldrig stott pa en Oates bok som inte ar bra...

Elin sa...

Hej Emma!
Jag ska ta dig dit, gillade jag också. En fager mö, är ju riktigt bra. Bara det att man blir lite kräsen som Oates-läsare, när man har läst de där mästerverken som exempelvis Blonde. Men absolut, läs den!