13 december 2012

en hamsters dagbok - Edward 1990-1990 av Miriam Elia och Ezra Elia


Den här har kommit i bokform på svenska, en gullig liten fyrkantig bok om Edward, hamstern.
Jag är kanske lite för förtjust i det här med att förmänskliga djur (ja, alla katter jag någonsin har haft har haft sina egna dialekter, just nu har jag en skåning och en göteborgare på fyra ben i hushållet...) och kanske måste en vara det för att uppskatta det här?
Boken fångar det där melankoliska men samtidigt megalomana som jag gärna läser in i t.ex mina katters beteende. Men jag gillar inte slutet! Det finns inte med i videon och lika bra det, tycker boken bara hade kunnat fortgå de få sidorna istället för att bli så drastiskt. (det förekommer ett hamsterdråp!)
och så låter min Edward betydligt deppigare och absolut inte brittisk, möjligtvis är han smålänning eller norrländsk, långsam och ledsen liksom.

Bra bok att ge bort hur som!

Inga kommentarer: