8 april 2010

Utbudskväll med barn-och ungdomsförfattare

Här kommer en sen rapport om Göteborgs litteraturvecka, som infaller under våren. Det är en vecka då barn- och ungdomsförfattare (i år 30 st) befinner sig i staden och besöker klasser på skolor och bibliotek. Under denna vecka brukar det hållas en kväll för bibliotekarier, i år även för pedagoger, då författarna får några minuter på sig att presentera sig själva. Det är så himla roligt att få en person bakom böckerna man läser.


Foliesmörgåsar och rödvin på House of Win Win.


Per Nilsson och Katarina Kieri berättar om sin gemensamma bok I det här trädet, där de har skrivit vartannat kapitel. De hade tydligen kommit på att skriva ihop just under litteraturveckan för något år sedan. En av utgångspunkterna var: "Det ska inte vara en bok där pojken pussar flickan på slutet, för den har redan skrivits."


Louise Halvardsson berättar om tonårsskap med identitetskris, utseendefixering och utanförskap och om sin bok Punkindustriell hårdrockare med attityd. Här visar hon bilder från sin tonår. Henne borde alla tonåringar få en liten dos av och jag borde verkligen läsa boken.



Niklas Krog berättade om sin uppföljare till Ingen rädsla, Turk & Ayla. Han berättade att förlaget valt att göra ett vitare, "tjejigare" omslag då den innehåller mer känslor, till skillnad från första boken som är svart (pojkig, fartig, spännande?). Blir lika förbluffad varje gång jag inser hur extremstereotypt förlagen (många) verkar tänka. Vad hände med genustänk, unisext och modernt? I hörnet sitter Clas Rosvall, en av fyra författare som besökte mitt bibliotek i Västra Frölunda: Clas Rosvall, Andrea Räder, Helena Bross & Kerstin Lundberg Hahn.


Monica Zak som var sist ut när syret i lokalen upphört pratade om sin bok Offensiv Röda Nunnan: en verklighetsthriller, och om en bister verklighet som gatubarnen möter.

Efter 30 personer á 5 minuters prat är man lite mör i huvudet, men det är som efter en stor buffé: fullproppad men nöjd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Även en författare som inte längre lever - hennes böcker LEVER.
Gunnel Beckman!

Döden .. och LIVET!!!
TILLTRÄDE TILL FESTEN av Gunnel Beckman är inte bara den ungdomsroman som jag älskar mest – den är också en av de böcker som betytt och betyder mest i mitt liv.

När hon fick frågan varför hon skrev ungdomsromaner svarade Gunnel Beckman.

”Jag skriver för att jag vill dela med mig av mina erfarenheter, mina kunskaper, min osäkerhet och min ilska.”

Det är svårt att föreställa sig något mera smärtsamt, ohyggligt och – enligt vår mänskliga mått – mer orättvist än att en ung människa kanske ska dö. Ändå är TILLTRÄDE TILL FESTEN, som handlar om och berättas av den dödssjuka tonåringen Annika, en berättelse som ger mig själsstyrka, glädje och en känsla av tillvarons meningsfullhet.

Kalla det gärna katharis, kalla det revoltlust, det som läsningen av boken ger,.
Jag skriver om ”Tillträde till festen” i min doktorsavhandling ”I ungdomsrevoltens tid”,

Läs TILLTRÄDE TILL FESTEN!

Läs oclså Karl Vennbergs dikt.: ”Requiem” (Sista strofen i den är citerad i titelorden.)

På fredag är det 100 år sedan Gunnel Beckmsn föddes.
Jag hoppas hennes böcker den dagen står på hedersplats på alla bibliotek.

Jag är tacksam över att författaren GUNNEL BECKMANs ord, tankar, ilska, kunskap, undersökningar, frågor – får vara en viktig del av mitt liv

lena kjersén edman