21 maj 2009

Tricks


Jag som blev så uppslukad av Bjorn Sortlands förra bok Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? Känner mig lite paff och besviken. Hans senaste bok heter Tricks, den utkom i Norge 2006 och har nu översatts till svenska, och är en lättläst bok. Och lättläst är dess namn, tycker inte att det är tillräckligt med substans och tyngd. Det handlar om att förstå vad man har framför näsan, och att gräset inte är grönare på andra sidan. Den 16-årige berättaren (som aldrig namnges) är kär i utbytesstudenten Janice från USA, som efter ett års vistelse hos hans familj snart ska åka hem. Hans kompis Ruth lägger sig ivrigt i dessa sista veckor som han har på sig för att få hennes uppmärksamhet. Ruths förslag är en lyxdyr middag, men först måste han jobba ihop pengar, vilket han får göra ihop med Ruth. Och tada! Nä, jag ska inte klaga så hårt. Det är en bra lättläst och lättsmält bok som man säkert kan prata kring vänskap, kärlek och yta, men jag tycker nog att den är för platt med tomma karaktärer. Det är ett mycket kort och rakt på språk, som jag i och för sig gillar. Det känns inte påklistrat och det känns som att man får vara inne i en sextonårig pojkes hjärna (eller som jag föreställer mig att det är där inne), det är bara det att, nja. Kanske är det så att jag var för inställd på en sådan där briljant pärla till.

2 kommentarer:

Moa sa...

Vad synd. Jag gillade också "Vad är så skört..." så himla mycket!

Jennie sa...

Ja, alltså nu dissade jag den kanske lite hårt. För att vara en lättläst bok är den ju bra i sin genre. Men, ja, jag hade nog velat ha lite mer.