31 december 2007

Bäst 2007


Jag tänkte lista de bästa böckerna som givits ut 2007 nu när det nya året står för dörren. Men listan består då naturligtvis endast av sådant som jag läst och det visade sig vara betydligt mindre än jag trott när jag gjorde en genomgång. Här är i alla fall listan:
  1. Klas Östergren - Orkanpartyt
  2. Mirja Unge - Brorsan är mätt
  3. Edward P. Jones - Den kända världen
  4. Jonas Karlsson - Det andra målet
  5. Maria Sveland - Bitterfittan
  6. Carl-Henning Wijkmark - Stundande natten
  7. Rajaa Alsanea - Flickorna från Riyadh
  8. Tatiana de Rosnay - Sarahs nyckel
Några ord om de tre översta böckerna på listan: Klas Östergrens roman är en gränslös blandning av forntida myt och framtidsvision. Miljön är suggestiv och skrämmande, berättelsens kärna är en beskrivning av en fars kärlek till sin son. Mirja Unge är en av mina absoluta favoritförfattare med sitt originella språk som liksom letar sig in i huvudet och blir ett med ens egna tankar. Amerikanen Edward P. Jones skriver om en bortglömd eller okänd del av slaveriets historia. I hans bok köper en svart slav sig själv fri, och skaffar sig sedan egna slavar. Om ägande och mänsklig grymhet, men framför allt frihet, handlar denna vackra roman.

Jag vill också passa på att nämna några andra stora läsupplevelser från året som gått men som inte platsade på listan eftersom de skrevs innan 2007. Ninni Holmqvists roman Enhet (2006) är en av de bästa böcker jag någonsin läst och jag kommer ständigt tillbaka till den i tankarna. Jag är kluven till Lionel Shrivers Vi måste prata om Kevin (2006) men vill ändå lyfta fram den boken eftersom man obönhörligt berörs och upprörs av den. Eva-Marie Liffners bok Drömmaren och sorgen (2006) är en vacker och drömsk berättelse om minnen och känslor så starka att de lever kvar långt efter sin egen tid och färgar av sig i framtiden. Och slutligen Jonathan Safran Foer och framför allt hans andra roman Extremt högt och otroligt nära (2006) som är en fantastisk lek med romanens möjligheter samtidigt som den är en stark skildring av sorg och kärlek.

Med hopp om fantastiska läsningar även nästa år. Gott nytt år!

/moa

Inga kommentarer: