28 oktober 2012

Vad jag läste i väntans tider

I somras när jag var gravid och hade semester och gick och väntade på bebis nr två, så läste jag några böcker. Majgull Axelssons Moderspassion som var bra och underhållande och spännande, Marie Hermanssons Himmelsdalen som var detsamma som ovan. Och så de två första delarna av Haruki Murakamis 1Q84. Han ger mig inte samma kick längre som när jag läste "Kafka" och "Fågeln", men få kan skapa nya litterära världar som han kan. Little People och Luftpuppan, världar inuti världar, berättelser i berättelsen... Han är svår att motstå även om kvinnoskildringarna börjar bli lite tröttsamma med tjat om bröst och korta kjolar...

1 kommentar:

Jennie sa...

jag hade inte läst något innan av Murakami då jag satte tänderna i dessa klossar (triologin). låg höggravid och betade av en efter en. spännande tycker jag, men blev också mycket trött på bröstspeglingarna och övriga gubbsjuka skildringarna samt vissa upprepningar vill jag minnas.