4 november 2012

Pekisar

Vi är alla föräldrar, och en blivande, på bloggen nu. Inte annat än att det färgar av sig på läsandet, på det ena eller andra sättet. Jag har inte hunnit läsa så mycket för egen del under min föräldraledighet. Men pekböcker har vi hunnit med! Och särskilt nu avverkas de i en rask takt. Många turer till bibblan för att fylla på. Min dotter är snart 14 månader och tycker verkligen om böcker. Det är så häftigt nu när hon börjar prata lite och "läser" med i böckerna. Det är ju också en bra grej att ta till när det är tråkigt och smågnälligt. Här är några böcker som vi gillar:

Ellen och Olle sjunger-serien av Catarina Kruusval:
Först var jag lite skeptisk till de här "sångböckerna". Sjunga en bok, kan det vara nåt? Men det visade sig att dottern gillade dem skarpt. Det är mycket fina och roliga bilder till. Vi har läst Bä, bä vita lamm och Sockerbagaren.

Böckerna om de brokiga av Stina Wirsén:
Vi började med ganska tidigt, lite väl tidigt tror jag. (Och egentligen för att jag tycker de är så fina). Oj det verkar avancerat, sa bibliotekarien. Men de gillades från början. Särskilt roliga verkar Bang! och Oj! vara. Nya Sov! är också en favorit. Jag tror att det är en kombination av enkla naivistiska bilder och ett roligt, ofta lite överraskande språk med flera upprepningar.

Min första bok om tama djur av Fia Eliasson:
Det här är en riktig favorit. Det rimmar, det är fina lite grafiska bilder och framförallt så handlar det om djur! Min dotter kan inte få nog av olika djur och hur de låter verkar det som.

Böckerna om bäbis av Ann Forslind:
Böckerna om bäbis är fina. Vi har läst bl.a. Bäbis jobbar och Bäbis gnällig. Gillar när det är bild på ena sidan och text på den andra. Fina enkla bilder och lagom mycket text.

Ella leker inne av Linne Bie:
Även Ella leker inne verkar ha lagom mycket text för min dotters ålder. Känns som att det behövs lite mer nu än bara ett ord. Pedagogiskt upplägg där en sak presenteras, för att på nästa sida sättas i ett sammanhang. Upprepningar, tydliga bilder och skojiga ord.

Inga kommentarer: