9 november 2012

Novellernas tid

Som sagt så uppskattar jag högaktigt novell- och kortformatet just nu, så jag lånade på mig en hel hög av noveller, som jag lite slumpmässigt hittade på majornas bibliotek i hyllorna. För övrigt tycker jag att det är intressant att vara på andra sidan nu för tiden, att kliva in i låntagarvärlden; stå lite oförstående vid utlåningsapparaten, fnysa frustrerat över sega datorer som inte gör som man vill, försöka hitta någon att fråga efter en BRA bok (den värsta frågan jag vet när jag själv jobbar), och kliva ut lycklig över förhoppningsvis trevliga bokfynd att sätta tänderna i.

Så, i alla fall; detta kom jag ut med sist;

Kamelior och andra koreanska noveller av Kim Yu-jong (dog tydligen 29 år gammal, skrev ett 30-tal noveller "spirande sexualitet, hämningslös monolog, våld i hemmet...". Omslaget är bedrövligt fult och egentligen totalt olockande, så hade inte någon skyltat med den hade den helt gått mig förbi.

Det tomma huset av Charles Mungoshi. Nio berättelser ska leda mig genom "konflikter mellan tradition och modernitet som sätter sin prägel på både stort och smått i dagens Zimbabwe". Hade inte hittat denna heller om den inte stått uppställd så fint i en av hyllorna.

Och så plockade jag två ting på nyhetshyllan;
Åsa Ericsdotters Äktenskapsbrott lockade mig med sin prosatext
och
mer prosa
i Gift för nybörjare av Eiríkur Örn Norddahl. Gillade omslaget. Mer ambitiös textmassa än de andra.

Räknar redan nu med att vara sen med återlämningen.



Inga kommentarer: