20 augusti 2011

Rubin Dranger som film



Såg filmen Fröken märkvärdig och karrären på SVT härom dagen. Det är en serieroman av Joanna Rubin Dranger gjorde sig himla bra i det här formatet också. Vanna Rosenberg är det som gör rollen som Fröken märkvärdig. På SVT Play finns ett klipp om filmen och intervju med Vanna Rosenberg och Joanna Rubin Dranger. Tror att många kan känna igen sig i vissa situationer i filmen. Som när Fröken märkvärdig är på arbetsförmedlingen och det enda jobb i hennes kategori är som bingoutropare. Handlar också våndan om vad man ska bli och när är man något.

Eftersom jag väntar barn känns hennes senaste bok Alltid redo att dö för mitt barn!, ytterst aktuell. Vet en vän som befann sig i det där glädje- och förälskelsestadiet, efter att precis ha fått barn. Hon berättade att hon varje dag drabbades av en lätt panikkänsla. Hon tittade på sitt lilla barn och log, och sen kom paniktanken: "men det får aldrig någonsin hända henne något, hon får aldrig försvinna, det klarar jag inte av". Men sen försvann den tanken sa hon. Jobbigt och oundvikligt. Om detta och dagens föräldraroll med allt vad det innebär av kärleksyra, krav och förväntningar, handlar Alltid redo att dö för mitt barn!. En pricksäker och igenkännande betraktelse som också skulle vara rolig att se filmatiserad.

2 kommentarer:

Annika M sa...

"Alltid redo att dö för mitt barn" var riktigt rolig, tyckte jag. Särskilt avsnitten där hon förutser olika faror som hennes barn kan råka ut för. Steg för steg fantiserar hon om vad som händer, och hur hon slutligen ska kunna rädda sitt barn från t ex terrorattacker, galna bilmördare, äppelbitar i halsen eller brinnande hus. Kan känna igen mig i det där hur fantasin verkligen kan spinna loss ibland. Sen, i boken, ser hon en annons om ett jobb som skulle passa henne, som katastrofanalytiker... Mycket kul!

Elin sa...

Ja visst är den bra! Jag ska se om det stämmer nu när jag får barn. Men jag kan tänka mig det... :)